Školní osnovy ... aneb co se letos naučíme
ČESKÝ JAZYK
Jazyková výchova:
· mateřský jazyk – prostředek dorozumívání
· významy slov, slova stejného nebo podobného významu a slova víceznačná
· stavba slova – kořen, předpona, přípona a koncovka
· zdvojené souhlásky – předpony s, z , vz
· předložky s, z
· skupiny bě – bje, vě – vje, pě, mě – mně
· vlastní jména – víceslovné názvy států, jména národností, názvy uměleckých děl, novin a časopisů
· slovní druhy
· podstatná jména-mluvnické kategorie
· přídavná jména odvozená od podstatných jmen
· přídavná jména
· slovesa-mluvnické kategorie
· skladba – základní větné členy
· podmět vyjádřený a nevyjádřený
· podmět několikanásobný, shoda podmětu s přísudkem
· věta jednoduchá, souvětí, spojovací výrazy
· přímá řeč – nepřímá řeč
Komunikační a slohová výchova
· čtení s porozuměním nahlas i potichu
· vyhledávání a zaznamenávání informací z textu
· úplnost a neúplnost jednoduchého sdělení
· poznámky a výpisky
· literární dialog (přímá řeč, věty uvozovací, běžná komunikace)
· slohové útvary (vypravování, popis děje, popis pracovního postupu, inzerát, zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz)
· komunikace v reklamě
Literární výchova
· tvořivá práce s literárním textem, rozbor literárních textů
· literární pojmy (literatura umělecká a věcná)
· literární žánry(pohádka, povídka, bajka, lyrická báseň)
· populárně naučné texty(encyklopedie, slovník)
· zážitkové čtení
· interpretace literárního díla
· reprodukce textu
Čtenářská gramotnost:
· informace v textu
· logický sled událostí, informací nebo myšlenek
Rozšiřující učivo - dramatická výchova
· psychosomatické dovednosti
· emoce
· pravidla hry
· téma a konflikty na základě vlastního jednání
· týmová spolupráce
· prezentace, sebereflexe, reflexe
MATEMATIKA
Shrnutí a opakování učiva z 4. ročníku
· Čísla 0 - 1 000 000
· Zlomky
· Geometrie
· Finanční gramotnost – peníze
Číselný obor 0 - 1 000 000 000
· posloupnost přirozených čísel, číselná osa
· zápis přirozeného čísla v desítkové soustavě
· čtení a zápis čísel do miliardy, zobrazování na číselné ose
· porovnávání přirozených čísel, řešení jednoduchých nerovnic
· zaokrouhlování přirozených čísel na miliony, statisíce, tisíce, sta, desítky
· pamětné sčítání a odčítání přirozených čísel
· pamětné násobení a dělení přirozených čísel
· písemné sčítání tří až čtyř přirozených čísel
· písemné odčítání dvou přirozených čísel
· písemné násobení až čtyřciferným činitelem
· písemné dělení jednociferným a dvojciferným dělitelem
· slovní úlohy, aplikace početních operací v oboru přirozených čísel
· odhad a kontrola výpočtů, práce s kalkulačkou, posouzení reálnosti výsledku
· užití vlastností početních výkonů (komutativnost, asociativnost)
· římské číslice, přepis větších čísel zapsaných arabskými číslicemi
· grafy, tabulky, diagram
Zlomky a desetinná čísla
· opakování zlomků: polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina
· sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
· jednoduché praktické slovní úlohy na sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
· zlomky se jmenovatelem 10, 100 a jejich zápis desetinným číslem, desetina, setina
· porovnávání desetinných čísel řádu desetin a setin
Celá záporná čísla
· záporné číslo
· číselná osa – kladná a záporná část
· porovnávání záporných celých čísel
· vyjádření dlužné částky
Geometrie
· konstrukce obdélníku, čtverce, trojúhelníku
· obvod mnohoúhelníků a obsah obdélníku a čtverce pomocí čtvercové sítě
· základní jednotky obsahu
· rýsování rovnoběžek a kolmic daným bodem
· rýsování pravoúhlého, rovnostranného a rovnoramenného trojúhelníku
· výpočet povrchu krychle a kvádru sečtením obsahů jejich podstav a stěn
· grafický součet a rozdíl úseček
Nestandardní aplikované úlohy a problémy
· slovní úlohy
· číselné a obrázkové řady
· magické čtverce
· prostorová představivost
Finanční gramotnost
Hospodaření domácnosti:
· rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti
· nárok na reklamaci
ANGLICKÝ JAZYK
Shrnutí a opakování učiva ze 4. ročníku · základní slovní zásoba · sloveso to be · sloveso can |
Škola · pokyny · vybavení třídy a školní potřeby · čísla 1-100 · pravidelné a nepravidelné tvoření množného čísla |
Země a hlavní města · geografie světa · adresa |
Rodina · rodokmen · povolání · členové rodiny a vztahy mezi nimi · přivlastňovací zájmena · sloveso have got |
Vlastnictví · technické přístroje · sloveso have got |
Zvířata · domácí mazlíčci · domácí zvířata |
Školní předměty · školní předměty · rozvrh · škola v ČR a v UK |
Lidské a zvířecí tělo · lidské tělo · tělo zvířat · jídlo |
Kalendářní rok · svátky, roční období, měsíce, dny v týdnu · části dne · hodiny · předložky s časovými údaji |
Můj den · volný čas · popis dne · přítomný čas prostý |
Domov a bydlení · můj pokoj · předložky místa · místnosti v bytě · nábytek · existenční vazba there is/there are · ukazovací zájmena v jednotném a množném čísle (this/these, that/those) |
Město · obchody · místa ve městě · dopravní prostředky · popis cesty |
Moji přátelé · popis osob · přídavná jména |
Nákupy · rozhovor v obchodě · druhy zboží |
Oblékání · oblečení · přítomný čas průběhový |
Zvuková a grafická podoba jazyka · fonetické znaky (pasivně) · základní výslovnostní návyky · vztah mezi zvukovou a grafickou podobou slov |
PŘÍRODOVĚDA
Rozmanitost přírody
· voda a vzduch - výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzduchu, význam pro život.
· nerosty a horniny, půda – některé hospodářsky významné horniny a nerosty, zvětrávání, vznik půdy a její význam
· rostliny, houby, živočichové – znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka
· životní podmínky – rozmanitost podmínek života na Zemi, význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi, podnebí a počasí
· rovnováha v přírodě – význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva
· osobní bezpečí, krizové situace – vhodná a nevhodná místa pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, označování nebezpečných látek, bezpečné chování v silničním provozu dopravní značky, předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky), šikana, týrání, sexuální a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích
· mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená – postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén), požáry (příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru), integrovaný záchranný systém
· ohleduplné chování k přírodě, ochrana přírody – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy a ekologické katastrofy
· rizika v přírodě – rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi
· provede vybrané praktické činnosti v terénu: založí sbírku přírodnin, vypěstuje rostliny, založí herbář, provede pozorování a jeho záznam apod.
Člověk a jeho zdraví
· vývoj jedince
· péče o zdraví, zdravý životní styl, denní režim, správná výživa, výběr a způsoby uchovávání potravin, vhodná skladba stravy, pitný režim.
VLASTIVĚDA
Místo kde žijeme
· sousedé ČR a evropské státy
· Evropská unie
· Poloha, povrch, vodstvo, podnebí Evropy
· Rostliny a živočichové Evropy
· Obyvatelstvo, hospodářství Evropy
· vlastní zkušenosti žáků z cestování do cizích zemí
· světadíly a oceány
Lidé kolem nás
· soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace
· principy demokracie
· pomoc nemocným, sociálně slabým
· zvládání vlastní emocionality, předcházení konfliktům
· protiprávní jednání a korupce, právní ochrana občanů a majetku včetně nároku na reklamaci,
· rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti
· banka jako správce peněz, úspory, půjčky,splátky
· sociální problémy, problémy konzumní společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi
· problémy životního prostředí – návrhy řešení
Lidé a čas
· Opakování učiva ze 4. ročníku
· Národní obrození
· České země v revolučním období 1848
· Život za Rakousko-Uherska – technický pokrok
· První světová válka
· Vznik Československého státu –T.G.Masaryk, Ústava ČSR, symboly státu,
· Antropolog J. Matiegka a jeho vztah k Mělníku
· Protektorát Čechy a Morava
· Druhá světová válka, Komunistická vláda v Československu
· „sametová revoluce“ – obnovení demokracie v Československu, Václav Havel
· Rozdělení na Českou a Slovenskou republiku
· Státní svátky a významné dny a jejich historické odůvodnění
INFORMATIKA
Základy práce s počítačem
· informatika – základní pojmy
· péče o počítač, závady, poruchy
· struktura, funkce a popis počítače
· přídavná zařízení – vstupní, výstupní
· klávesnice, funkce kláves, práce s klávesnicí
· myš, práce s myší
· multimediální využití počítače
Operační systém a jeho funkce
· základní pojmy a prvky (ikony, okna, složky, soubory, hlavní nabídka, plocha, hlavní panel)
· základní principy ovládání operačního systému (operace s ikonami, s okny, s hlavní nabídkou)
· formáty souborů (doc, gif…)
Zpracování a využití informací
· výukové programy, práce s výukovými program
Grafický editor
Textový editor
· základy psaní a editace textu
· označování bloků
· formátování textu
· vkládání obrázků
· grafické prvky (ozdobné písmo, obrázky, symboly, kliparty aj.)
· tisk a úpravy před tiskem
Tabulkový editor
Vyhledávání informací a komunikace
· internet jako zdroj informací
· společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)
· vývojové trendy informačních technologií (historie a budoucnost)
Základy práce s internetovým prohlížečem
· vyhledávání informací na internetu, metody a nástroje
· formulace požadavku při vyhledávání
Základní způsoby komunikace (e-mail, chat, telefonování)